Lidlin mainoksesta, enemmistöistä ja vähemmistöistä


Lidl julkaisi pari mainosta, joissa toisessa lukee, että "Vihdoin uskalsin tulla ulos maito-kaapista" ja toisessa, että "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä". Lauseilla viitataan selkeästi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Monet sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen edustajat eivät pitäneet mainoksia hauskoina ja niistä nousi somessa pieni kohu.

Sen mitä viitsin ketjuja lukea, keskustelu vaikutti olevan lähinnä räyhäämistä. Keskusteluun osallistuivat myös jotkut vähemmistöjen edustajat, joista mainos oli ollut hauska, Osa arvosteli niitä, joista ei ollut ollut ja osa nuoli melko näkyvästi vihaisten cisheteroiden perseitä, että he eivät suuttuisi enempää. Pk-seudun homot väittivät, että joka puolella Suomea on nykyään tosi helppoa olla homo, cishomot puhuivat kaikkien hlbtiqa-vähemmistöjen puolesta ja unohtivat, että he ovat niistä kaikista ylivoimaisesti parhaassa asemassa ja että transsukupuoliset eivät ole millään tasolla sama asia kuin homot. Keskimäärinen cishomo ei a) ymmärrä transsukupuolisuudesta juuri mitään b) ole millään tapaa validi sanomaan millä tolalla transsukupuolisten asiat ovat, minkä heitä tulee naurattaa ja niin edelleen.

Eniten äänessä olivat kuitenkin cisheterot. Trans- ja homovihan lietsomisen lisäksi heidän suustaan kuultiin kaikki kortit, jotka jokaisen vähemmistön edustaja on kuullut tuhat kertaa ja joista voisi vääntää perinteisen bingoruudukon. "Kyllä pitää kuule osata nauraa itelleen eikä ottaa kaikkea niin vakavasti", "Jos te haluutte tasa-arvoa niin se tarkottaa sitä, että teillekki pitää saada nauraa", "Ette te voi nostaa itteenne jalustalle", "Tää mainoshan just niinku edistää tosi paljon transsukupuolisten asioita", "Kyllä nykyään on niin vaikeaa olla valkoinen heteromies" ja niin edelleen.

Nämä samat ihmiset ovat juuri niitä, jotka valittavat siitä, että vähemmistöjen edustajat automaattisesti puolustavat jokaista toista vähemmistöä. He eivät ymmärrä, miksi asia menee usein näin, eivätkä he ymmärrä omasta asemastaan mitään. He ovat kuin minä alle kymmenvuotiaana, kun en tiennyt olevani trans ja ajattelin, että maailma on ihan kiva ja reilu paikka, koska se oli sitä juuri minulle. Sen jälkeen, kun huomioin, että en olekaan sellainen kuin useimmat, olen saanut tuntea nahoissani lähinnä sen puolen maailmasta, josta nämä ihmiset eivät blogini nimen mukaan tiedä mitään.

Minä en tiedä saamelaisista melko eteläisen Suomen asukkina paljonkaan, mutta joka kerta, kun saamelaiset raivostuvat siitä, että saamenpukua on taas käytetty hyväksi suomalaisten toimesta tai joku on tehnyt saamelaisista nokinaamaisia pellejä ja suomalaiset valittavat kuinka herkkänahkaisia he ovat, väitän pystyväni samaistumaan melko hyvin siihen miltä heistä tuntuu vain, koska edustan vähemmistöä.

Tunnen nahoissani sen epätoivon, kun yrittää selittää aivan toisessa asemassa olevalle jättimäiselle, omista etuoikeuksistaan mitään ymmärtömättömälle joukolle, että asiaa ei voi rinnastaa siihen, että heistä tehtäisiin samanlaista läppää, eivätkä he ole asemassa, jossa he voisivat tulla sanelemaan miten vähemmistön tulee suhtautua mihinkin. Eivät sen enempää kuin minä olen asemassa, jossa voin kertoa pyörätuolissa istuvalle kuinka tosikko hän on, jos ei hirveästi naurata.

Asian voisi rinnastaa suomalaisista tehtyyn läppään siinä tapauksessa, että suomalaiset olisivat pieni vähemmistö, joka eläisi Venäjän vallan alla, joutuisi puhumaan venäjää, jonka koko kieli, kulttuuri ja olemassaolo olisi uhattuna ja jota venäläiset olisivat alistaneet ja pakkosulauttaneet itseensä iät ja ajat. Venäläiset olisivat keksineet heille venäläisen nimen, joka tarkoittaisi suomeksi vaikkapa paskahousua, jolla he kutsuisivat suomalaisia itsepintaisesti ja kieltäytyisivät sanomasta heitä suomalaisiksi heidän omien tapojensa ja toiveidensa mukaan.

Jos suomalaiset olisivat tässä asemassa, lyön miljardista vetoa, että tasan samat ihmiset, jotka valittavat kuinka herkkänahkaisia saamelaiset ovat, olisivat aivan yhtä herkkänahkaisia ja raivokkaita, kun venäläiset käyttäisivät heidän kulttuuriaan hyväkseen tehdäkseen sillä rahaa, keksisivät siitä oman mielensä mukaisia satuja viihdyttääkseen turisteja ja tekisivät alistamastaan kansasta mielestään hassunhauskoja sketsejä, joissa heidät esitettäisiin typerinä juoppoina. Kaikkein herkkänahkaisimpia olisivat kaikkein isänmaallisimmat, jotka kokevat suomalaisen kulttuurin olevan uhattuna heti, kun maahan astuu muutama pakolainen, joka on vielä erittäin kaukana saamelaisten tilanteesta.


Tilanne on suurin piirtein sama Lidin mainosten kanssa. Minä en ole homo, joten en sano asiasta mitään heidän näkökulmastaan. Transsukupuolisena mainos ei itseäni varsinaisesti loukannut. En pitänyt sitä minään vihamielisenä hyökkäyksenä transsukupuolisia vastaan. Se sai ainoastaan hymähtämään, koska se oli ajattelematon.

Se, että vitsailee kuinka maito kokee olevansa väärässä purkissa tekee transsukupuolisuudesta vitsin. Sellaisen, jota se on yhä aivan järjettömälle määrälle ihmisiä. En edes jaksa laskea kuinka monta kertaa olen kuullut, että "joo ja mäkin koen olevani kissa/maaorava/ihanmikätahansasatuolento". Nämä ihmiset aivan oikeasti kuvittelevat, että transsukupuolisuus neurologisine poikkeavuuksineein aivoissa oikeaksi keotun sukupuolen suuntaan on rinnastettavissa näihin asioihin. He kuvittelevat, että tällaiset heitot ovat jotenkin älykkäämpiä kuin Pentti Oinosen tekemä koiran ja samansukupuolisen ihmisen kanssa avioitumisen rinnastaminen.

Ongelma on myös se, että ei ymmärretä sen asian vakavuutta, josta heitetään läppää. Jos Suomessa olisi tapana leikata poikalapsilta penis irti, pakottaa heidät pukeutumaan tyttöjen vaatteisiin, kutsua heitä tytöiksi ja pakottaa elämään tytön roolissa, jonka seurauksena heidän itsetuhoisuutensa olisi valtavaa, kukaan ei nauraisi, jos Lidl käyttäisi heitä hassunhauskassa mainoksessa. Ihmiset olisivat raivoissaan siitä, miten Lidl saattaa heittää huumoria niin vakavasta ja surullisesta asiasta.

Nämä samat ihmiset eivät tajua, että juuri tuollaista on kasvaa transsukupuolisena poikana Suomessa yhä tänäkin päivänä. Transsukupuoliset nuoret ovat niin usein masentuneita ja pahoinvoivia sen vuoksi, että he ovat eläneet sosiaalisessa ja kehollisessa helvetissä koko nuoruutensa. Sellaisessa, jossa edes omat vanhemmat eivät ole rakastaneet heitä sellaisina kuin he ovat ja pitäneet heidän puoliaan vaan vihanneet sitä, mitä he ovat. Sellaisessa, jossa omat vanhemmat ovat kiistäneet heidän maskuliinisuutensa, feminiinisyytensä, seksuaalisuutensa ja koko psyykkisen sukupuolensa sen vuoksi, että he sattuivat syntymään sellaisen psyyken omistajiksi epätyypillisesti kikkelin/vaginan kanssa.

Se, että translasta tai -nuorta kohdellaan omana itsenään on valitettavasti harvinaisempaa kuin se, että häntä pahoinpidellään henkisesti koko lapsuus ja nuoruus. Se, että joku transsukupuolinen vierailee jossain myöhäisillan talk showssa, eikä häntä pilkata siellä ei ole yhtä kuin transsukupuolisten todellisuus, eikä muuta karuja faktoja transsukupuolisten asemasta yhteiskunnassa miksikään.

Lidlin mainos oli niin kuiva läppä, että se ei olisi hauska edes silloin, jos transsukupuolisten asema olisi parempi. Minä en ole huumorintajuton tosikko, jos en naura huonolle ja ajattelemattomalle huumorille. Olen hyvin kaukana ihmisistä, joista on loukkaavaa käyttää esimerkiksi sanaa epänormaali. Sellainenhan minä olen. Minä nauran paljon transkavereideni läpälle kaikesta heille sattuneesta ja esimerkiksi tällaisille videoille, jotka on tehty hyvällä maulla. Niissä ei naureta transsukupuolisten kustannuksella vaan heidän kanssaan.

Ihmisten olisi korkea aika ymmärtää, että mistä tahansa syrjityssä asemassa olevasta vähemmistöstä on tulenarkaa laskea leikkiä etuoikeutetussa asemassa olevan ulkopuolisen toimesta. Onnistumisen mahdollisuus on noin 3%. Se ei tarkoita, että vähemmistöt olisivat vittumaisia ja tappelunhaluisia ammattimielensäpahoittajia. Heidän reaktionsa on suora seuraus heidän asemastaan ja kokemuksistaan ja se muuttuu vasta sitten, kun heidän asemansa muuttuu. Arvostelijat käyttäytyisivät täysin samalla tavalla, jos joutuisivat olemaan heidän saappaissaan.


Miten olisi, jos Lidl heittäisi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sijaan vitsiä vaikkapa homo- ja transfobisista ihmisistä? Miten olisi, jos mainoksessa olisi vaikkapa tyhjäpäinen cisäiti, joka saarnaisi kuinka on henkistä väkivaltaa kieltää naista olemasta nainen ja naisellinen, ja joka seuraavassa hetkessä kieltäisi teini-ikäistä transtyttöään pukeutumasta mekkoon ja huutaisi naama punaisena kuinka hän ei ole tyttö vaan säälittävä, ruma, mielisairas miehinen perverssi?

Ai niin, eihän se käy. Se veisi liikaa asiakkaita, koska monien transsukupuolisten todellisuuden katsominen silmiin olisi liikaa toisille ja loput pahoittaisivat mielensä siitä, kuinka syrjitty ahdasmielinen ja etuoikeutetussa asemassa oleva valkoinen cishetero nykypäivänä on, kun Lidlkin pilkkaa heitä.

Tunnisteet

Näytä enemmän

Suositut tekstit